December 31, 2010

Tahun Baru. Hati Baru.

Assalamualaikum.

Selamat menyambut tahun baru 2011. Terasa baru semalam saya menulis post Welcome 2010! di blog lama. Ketika kembali dari bercuti di Pantai Pangandaran. Bercerita tentang air, tentang hati manusia dan manusia itu sendiri. Benarnya kangen sama kota Bandung itu sendiri. Awal tahun lepas masih menghembus udara dingin kota Jatinangor. Merasa ayam penyet kegemaran saya. Membeli barangan di PAUN yang sibuk. Menaiki angkot.

Dan saya juga tahu, masa itu juga tidak akan pernah membiarkan apa-apa jua di dalamnya untuk terus kekal. Sekarang saya sudah pun menghirup udara sibuk tanah air. Sibuk belajar.

Dan hari ini sudah pun penghujung tahun 2010. Sudah hampir mencecah umur 23 (Waduh, tua banget sih!). Benarlah, masa tidak pandai menunggu. Kerana rasanya sepanjang tahun ini, lebih2 lagi sekembalinya dari Tanah Nusantara itu, saya banyak ‘berlari’, ‘mengejar’ masa yang entah kenapa lebih pantas lariannya dari ‘larian’ saya. Sudah jarang memerhati, walau terkadang sempat juga melihat. Sudah jarang mencanai fikiran, walaupun terkadang teringat.

Sempat juga kelmarin ke kenduri saudara terdekat. Melihat persiapan yang dibuat. Memerhati ragam manusia yang diperlihat. Melihat telatah anak-anak kecil. Dan dalam riuh rendah, peluk cium nenek-nenek saudara (Mentang2 tahu saya ambil perubatan, semuanya pakat bagitahu sakit itu sakit ini. Hehe.), usik mengusik mak-mak saudara (Bertanya saya, “Bila lagi?” Waduh, gawat nih!) , sepupu-sepupu yang sudah dewasa, dan anak-anak sepupu yang comel-comel belaka, byk juga bertemu perkara-perkara yang memberi banyak pengajaran.


(Ayah dengan anak sepupu mama.)



(Sempat snap anak sepupu mama yang berangan jadi pengantin. Hehe.)



(See? Dia dah tak nak turun dah. Cute. Hehe.)



(Anak sepupu mama. Dia pelik ada cermin dalam kotak, jadi apa lagi? Satu muka dibeleknya depan cermin.)



Pernah menonton Kabhie Kushie Kabhie Gham? Ada satu part dalam cerita tersebut, yang berkata begini:

“Kenapa orang asing kadang2 terasa seperti darah daging sendiri?”

“Dan kenapa darah daging sendiri kadang2 terasa seperti orang asing?”

Itulah. Tak tahu bagaimana mahu menerangkan. Entah mengapa, dalam dunia tanpa sempadan ini, manusia itu kerapkali punya p. h. d. Bukan doktor falsafah tapi perkataan satu lagi. Dalam keluarga sendiri. Yang mengaku lebih atas, lalu tanpa segan-silu merendahkan yang lain. Punya hati tp kurang bersih. Menolong tapi mulut juga ikut berbunyi. Malah berkata-kata dgn penuh angkuh.

Saya sekadar melihat, mendengar sebentar, kemudian terus angkat kaki. Malas berlama-lama bila mana ada manusia sebegitu berhampiran. Biarlah mereka. Cemburu dan hasad dengki itu memang ada dalam diri semua manusia. Lalu membuatkan saya terfikir, akan beginikah saya dgn adik-adik saya apabila sudah berkeluarga pada masa akan dtg? Dgn ipar-duai yang dari pelbagai latar belakang dan keluarga? Dalam dunia yang semakin di penhujung usia, manusia juga sudah semakin hilang rasa malu dan hina sebagai hambaNya. Tanpa segan-silu mendabik dada, mendongak langit. Moga dijauhkan olehNya.

p. h. d. itu lawannya syukur. Angkuh itu lawannya rendah diri. Dan mama saya adalah org yg plg byk mengajar saya tentang itu. Being humble. Tidak perlu bermegah-megah. Tiada manusia yang sempurna. Harta. Rupa. Kebijaksanaan. TIADA yang LEBIH. Cuma yang banyak, KURANGnya. Bukanlah sampai tidak berusaha. Cuma riya’ itu berdosa bukan? Haram hukumnya.

Justeru, selamat tahun baru 2011 untuk semua yang mengenali. Semoga tahun baru ini, memberi penambahbaikan pada hati-hati kita. InsyaAllah.

1 comment:

Achiq said...

itu lumrah dunia...sbb tu ada lagu yg membaitkan "kasihnya ibu membawa ke syurga, kasihnya saudara tika berharta"....lumrah manusia juga (bg yg lupa daratan) bila berada di atas selalu lupa rumput tempat berpijak...padahal sme tue anugerah Allah dan Dia berhak menarik balik sme yg telah diberi..semuanya hanya pinjaman....wallahua'lam..